6 råd til større bæredygtighed

af Anna Hejlsberg

Udviklingen viser at kravene til en bæredygtig organisation vil stige. Bæredygtighed og CSR i en virksomhedskontekst er et dynamisk begreb, som hele tiden udvikler sig. Der kommer nye forventninger fra dine interessenter og grænserne rykkes. Det stiller utrolig store krav til ledelsen, til både at kunne stå i spidsen for en udviklingen, til at kunne forstå og omsætte de stigende krav, og til at kunne dokumentere udviklingen og de nye tiltag.

Opbakning og forankring er altafgørende.

Vær opmærksom på hvad der sker i miljøet i og omkring din virksomhed og tag lederrollen alvorligt. Sæt tid af til

  • udvikling af bæredygtighed – både i produkter og i forretningsmodel
  • personlig kompetenceudvikling – søg viden
  • daglig ledelse – få den nødvendige opbakning

Før eller siden tvinges alle danske SMV’er til at arbejde målrettet med bæredygtighed, og vil du undgå at sakke bagud, skal du igang nu.

Jeg kommer her med 6 helt lav-praktiske råd til dig, som har svært ved at komme igang med den bæredygtige omstilling. 

1. Tag det første lille skridt

Skab overblik og led efter en nem måde at starte den bæredygtige udvikling. Intet tiltag er for småt. Få dine medarbejdere til at lede med.

Eksempler kan være:

  • sortér affaldet
  • brug bio-nedbrydelige poser
  • Ansvarlig printning – på begge sider af papiret eller på miljøvenligt papir
  • Undgå at printe
  • drop engangsplastik
  • Dansk postevand i stedet for kildevand
  • indkøb generelt miljøvenligt
  • Lad den cirkulære tankegang blomstre – tænk i genbrug, det kan være alt fra kuglepenne til møbler
  • vælg bæredygtige samarbejdspartnere 
  • stop unødvendigt forbrug/overforbrug

2. skridt: Involver alle i virksomheden

De gode tiltag til en mere bæredygtig virksomhed har ingen effekt hvis medarbejderne ikke er med! Husk også at bæredygtige idéer kan komme alle steder fra, så høst de gode idéer fra dine kolleger.

Lav en “grøn” idébank, og fremhæv og ros de bedste idéer. Det inspirerer til flere.

Start med ledelsen, og få deres opbakning. Det er nemlig lederne der skal sikre at resten af medarbejderne tænker bæredygtigt og bakker op.

3. skridt: Gør indsatsen og resultaterne målbare

Gør hver bæredygtig indsats målbar, og gør resultatet offentligt i organisationen. Vi bliver motiveret af at føle, at vi gør en indsats.

Det skaber en bæredygtig identitetsfølelse på arbejdspladsen, som smitter positivt af på medarbejderne og dermed booster din virksomheds omdømme.

    4. skridt: Stil de rigtige spørgsmål

    Nu er de helt små skridt taget. De første bæredygtige tiltag er sat i værk og medarbejderne støtter op. Nu skal tankegangen integreres i virksomheden. Næste skridt er at lave en egentlig bæredygtighedsstrategi. Som forberedelse til denne kan I stille jer en række spørgsmål.

    • Hvordan kan vi flytte bæredygtighed ud i vores forretningsmodel?
    • Hvilke forretningsmuligheder har vi, der understøtter en mere bæredygtig retning? Hvilken konkurrencefordel vil de give os?
    • Hvilke interne og eksterne tiltag kan vi gøre for at blive mere bæredytige? Her kan en værdikædeanalyse skabe overblik.
    • Skal vores forretningsmodel ændres?
    • Hvad med vores produkter? Kan de designes og produceres mere bæredygtigt? Kan vi forlænge produktets livscyklus?
    • Kan vi flytte dele af, eller hele, vores forretningsmodel til PaaS (product as a service) eller SaaS (software as a service).

    5. skridt: Lav en bæredygtighedsstrategi

    Du og din organisation har nu gjort Jer værdifulde erfaringer med bæredygtighed, og forhåbentlig er bæredygtigheds-snebolden allerede begyndt at rulle.

    Det er nu tid til at udarbejde en egentlig bæredygtigheds strategi, baseret på svarene fra spørgsmålene ovenfor.

    Sæt jer gerne et ambitiøst 3-års mål, uden på forhånd at have alle svarene på hvordan I kommer derhen. Beslut jer for at I VIL nå det langsigtede mål, og at I SKAL finde vejen derhen.

    6. skridt: Prioritér indsatserne

    Forhåbentligt har du en række spændende initiativer og tiltag, der er udsprunget af de gode spørgsmål fra skridt 4. Nu skal de prioriteres.

    Du kan lade dig inspirere af følgende spørgsmål

    • Stil dig selv spørgsmålet HVORFOR dette tiltag?
    • Hvad koster hvert tiltag?
    • Hvordan skaber hvert tiltag værdi for virksomheden?
    • Hvilke tiltag skaber størst værdi?
    • Hvilke tiltag er nemmest at implementere?
    • Hvilke tiltag vil vi helst/nødigst arbejde med?
    • Hvilke tiltag har størst opbakning i organisationen?
    • Hvilke tiltag har størst markedsføringsværdi?